
Innehavare av ett mobilt sågverk i Norsesund. Allkonstnär, tekniskt snille och tjärbrännare.
I år med en ny spännande maskin!

Började filma med super8-kamera i början av 80-talet och hittade det perfekta allkonstverket i det lilla 3-minutersformatet.
Byggde små landskap och animerade med dockor, sönderklippta filmsnuttar och bilder ur tidningar. Visar helst film utomhus, på ett lakan mot en vägg. Lokalt stor framgång med mitt filmprojekt ”Ett barn blir till” (10 min), en sexualupplysningsfilm där informativa klipp från porrfilmen Big Dick II illustrerar det vi inte fick se i skolans upplysningsfilmer.
Deltagit i Göteborgs Filmfestival, Cinemix 8mm 1994 och 1995. Kommer att visa filmerna ”Strongheart – filmstjärnehunden” (10 min),”Ett barn till – filmen om Ulla och Ingvar” (10 min) samt ev ”Dödlig Barbeque” (3 min). Alla filmerna är äldre än 15 år. Hade bestämt mig för att aldrig visa dem mer, men de får en ny och sista chans under Åkes Såg – elektrisk happening. Unikt tillfälle.
En ny performance av Helena Marika Ekenger & Flora Könemann – världens enda (?) orkester som producerar både korv och musik!
Idé och bild: Helena Marika Ekenger
Text: ”Möhl och Goldschmidts illustrerade handbok för finare Korv- och Charkuterivaror”
Bassolist på GöteborgsOperan.
Opera, Schubert och Bellman i blandad smet från korvskinn till trumskinn.

Per Planhammar
Född 1965. Sedan ett år bosatt i Norsesund. Verksam som författare, översättare och litteraturkritiker på Göteborgs-Posten. Debuterade med romanen Gryningshuset 1990, den åttonde och senaste romanen, om den amerikanske författaren Jack Kerouacs sista år, Efter honom, syndafloden (W&W) utkom 2011. De senaste översättningarna av totalt tio är Andrei Codrescus Tzara och Lenin spelar schack (2244, 2011), Dave Thompsons biografi om Alice Cooper Welcome To My Nightmare (KK, 2012) och Cathi Unsworths deckare Weirdo (KK, 2013). En av fyra finalister i Sveriges Radios novelltävling 2012. Flerfaldigt prisbelönt för sitt författarskap.
Om Per Planhammar har Svenska Dagbladets recensent Magnus Eriksson skrivit: Som få svenska författare i samtiden tränger /han/ på djupet i de frågor som ytterst gör oss till människor: frågorna om kärlek, ansvar och de val vi gör. Han vågar vara väsentlig.